Kontakta

Behöver du hjälp? Vänligen kolla igenom våra vanliga frågor nedan.

Faktura och abonnemang

Hur vet jag om Riksnet kan leverera bredband till min adress?
Om du inte har en aktiv bredbandstjänst via en bredbandsleverantör så brukar man endast kunna surfa till en speciell beställningsportal. I denna portal kan du lägga din beställning för att sedan kunna surfar runt på internet.

Kom ihåg att Ni alltid är välkommen att ringa oss på 0770-33 99 33 så hjälper vi er med eventuella frågor eller din beställning.

Hur avslutar jag mitt bredband?
Antingen kan ni maila in till oss på avslut@riksnet.se med era kunduppgifter, eller så kan ni ringa oss på 0770 33 99 33. Det är en kalendermånaduppsägningstid på de flesta abonnemang.

Hur uppgraderar/nedgraderar jag?
För att ändra sin hastighet på bredbandstjänsten kan man antingen maila oss eller ringa oss. Snabbast behandling sker via telefonkontakt.

Hur snart aktiveras mitt bredband?
Efter att ha gjort en beställning hos oss så börjar bredbandet fungera automatiskt efter ca 20 minuter. Ni behöver inga inloggningsuppgifter från Riksnet för att kunna nyttja tjänsten.

Varför är min första faktura så hög?
Första fakturan avser en period både bakåt och framåt i tiden, detta för att komma i fas med faktureringen, kommande fakturor kommer att vara månadsvis.

Hur registrerar jag e-faktura?
Det registrerar man enkelt själv via sin internetbank. Då behöver man sitt kundnummer som står på varje faktura. Har man inte sitt kundnummer kan man kontakta oss på 0770 – 33 99 33 för att få detta.

Kan jag betala via autogiro?
Tyvärr har vi inte Autogiro för tillfället. Men en lösning är att beställa efaktura och sedan ställa in den på automatisk betalning.

Teknik och felsökning

Varför hjälper ni mig inte med min trådlösa router?
Det finns tusentals olika modeller på marknaden vilket gör det mycket svårt för oss att ha kompetens om alla modeller. Generellt kan man säga att Riksnet ansvarar för att bredbandsuppkopplingen fungerar med en dator kopplad till bredbandsuttaget via kabel.

Varför ber ni mig koppla bort min trådlösa router?
Det absolut vanligaste felet när bredbandet inte fungerar är den trådlösa routern. Genom att koppla bort denna så kan vi snabbare avhjälpa problemet i de flesta fall.

När det gäller teknisk felsökning så måste man eliminera felkällor och vi vet att trådlös router är en väldigt vanlig felkälla.

Hur felsöker jag hastighetsproblem?
  1. Börja med att starta om all utrustning (fiberkonverter, router, PC)
  2. Om ovan inte hjälper så bör du testa en dator direkt i fiberuttagen med kabel.
  3. Om nr2 inte hjälper så bör du kontakta Riksnets support. Låt gärna PC:n vara direktinkopplad i fiberuttaget då Riksnet inte felsöker trådlösa nätverk.
Hur påverkas hastigheten om jag kör trådlöst?
Trådlöst Internet (Wifi) är mycket praktiskt eftersom du slipper ha en lång kabel till datorn. Problemet är att hastigheten du får när du kör trådlöst kan vara betydligt lägre än den hastighet du skulle få ifall du kopplade in kabeln direkt i din router eller ditt fiberuttag.

Vilken hastighet du får när du kör trådlöst beror på en mängd faktorer. Bl.a

  • Kvalitet på trådlös router
  • Avstånd till router
  • Väggar & andra fysiska ting som begränsar den trådlösa signalens styrka.

Kontakta oss

Hittade inte du svar på din fråga? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Kontakta Riksnet

Support
0770 – 33 99 33

Fakturafrågor
0770 – 33 99 33 (08.00-17.00 vardagar)

Epost
support@riksnet.se

Öppettider:
Måndag – fredag: 08:00 – 19:00
Lördag – söndag: Telefon stängd – felanmälan via riksnet.se
Övriga helgdagar: Telefon stängd – felanmälan via riksnet.se

Adress:
Riksnet Umeå, Formvägen 5, 906 21 Umeå
Riksnet Stockholm, Stjärntorget 1, 169 94 Solna
Riksnet Göteborg, Johan Willins Gata 6, 416 64 Göteborg

Andreas Bertilsson

Head of Riksnet

Mail: andreas.bertilsson@riksnet.se

Simon Koukkari

Säljare företag och gruppanslutningar

Tel: 076-812 11 15
Mail: simon.koukkari@riksnet.se

Linn Hällgren

Operativt ansvarig kundtjänst

Tel: 0770-33 99 33
Mail: linn.hallgren@riksnet.se

Andreas

Tekniker & teknisk support företag

Tel: 0770-33 99 33

Frida

Kundservice & teknisk support

Tel: 0770-33 99 33
Mail: faktura@riksnet.se

Mathias

Kundservice & teknisk support

Tel: 0770-33 99 33
Mail: avslut@riksnet.se

Kevin

Kundservice & teknisk support

Tel: 0770-33 99 33
Mail: support@riksnet.se 

Karl

Kundservice & teknisk support

Tel: 0770-33 99 33
Mail: support@riksnet.se

Emil

Kundservice & teknisk support

Tel: 0770-33 99 33
Mail: support@riksnet.se

Jonas

Kundservice & teknisk support

Tel: 0770-33 99 33
Mail: support@riksnet.se